torstai 5. marraskuuta 2009

Possurokote - ei kiitos (?)

Let's talk about sikainfluenssa-epidemia.  Vai onko se edes epidemia? Minulle siitä sanasta tulee vääjäämättä mieleen maailmanlaajuisuus (mitä se onkin) ja se, että maailma menee sekaisin ja on kauhuissaan (mitä se tarkoittaneekaan...)...

Niinhän siitä puhuttiin kesän lopulla, että ainakin syksyn YO-kirjoitukset saattavat väistyä sikainfluenssan tieltä - mutta kuinkas kävikään? En kohdannut lukiossani ainuttakaan sikainfluenssa -tapausta.

Nyt asiat ovat tietenkin hieman muuttuneet. Influenssa jyrää pitkin poikin Suomen maita ja mantuja ja ihmiset jonottavat urakalla rokotteita, koska sitä suositellaan. Siis ei varmaan sitä jonottamista, vaan rokotusta.

Mutta mitä minä teen? Seuraan tilannetta rauhassa vierestä ja hermostun, kun äiti tulee keskustelemaan siitä, miten minun pitäisi ottaa se sikarokote. Hän itse on menossa ottamaan sen huomenna, perjantaina, ja pienimmille sisaruksillenikin se annetaan. Isä taas on sitä mieltä, että rokote on oikeastaan turha hänelle. Hän ei kuulu riskiryhmään ja yleensä, kun hän ottaa jonkun sen kaltaisen rokotteen, niin oitis kuume nousee ja huippaa - ei kiva.

Olen isän kanssa vähän samoilla kannoilla. Tietenkin se riippuu ihmisestä, miten herkästi altistuu rokotteen sivuvaikutuksille. Olen kuitenkin kuullut monella syntyneen hurjienkin kuumelukemien tämän sikarokotteen ottamisen jälkeen.

Ja loppujen lopuksihan sikainfluenssa on vain... Noh, flunssa, joka on (ihmisestä riippuen) tavallista flunssaa ärhäkämpi. Ja millä todennäköisyydellä kuolen, jos se sattuu kohdalle?

Rokotteita ei sitä paitsi riitä kaikille. Jos minä, perusterve nuori aikuinen, jätän ottamatta rokotteen ja säästän sen avulla jonkun toisen, huonokuntoisemman ihmisen hengen, niin voinen olla ylpeä itsestäni.

Olen siis sitä mieltä, että en välttämättä tarvitse sikainfluenssarokotetta. Ihan sen uhallakin, että saatan sairastua sikainfluenssaan - koska sitähän ei tiedä, jos se on vaikka itämässä... Mutta rokotteesta on luultavasti enemmän hyötyä pitkäaikaissairaille ja riskiryhmiin kuuluville.

Kyllä, saa yrittää kääntää päätäni, jos haluaa. Tällä hetkellä, tämän tilanteen vallitessa, olen kuitenkin tätä mieltä.

Ei kommentteja: